Matematik 3 og Matematik-Økonomi 3, efteråret 2011

Matematisk analyse 1: konvergens og kontinuitet


Introduktion til kurset

Kurset har to formål. For det første skal I lære nogle resultater indenfor det området matematik analyse. Emnerne er blandt andet talfølger, konvergensbegreber og mange resultater vedrørende punktmængder i den generelle ramme, der hedder metriske rum. Derudover ser vi på en mere abstrakt tilgang til de fundamentale begreber som konvergens og kontinuitet i metriske rum.

Det andet formål handler om den måde vi arbejder med matematik. Vi skal bruge megen tid på matematiske beviser. Mange af de emner, der er nævnt ovenfor, har I stiftet bekendtskab med i gymnasiet (eller anden adgangsgivende uddannelse) og på basis i kurset Calculus. Det nye her er, at vi skal se på præcise beviser for resultaterne og samtidig øve formidling af sådanne matematiske beviser. Vi vil derfor i kurset lægge vægt på formidlingsøvelser. De går ud på, at en af Jer står ved en tavle og gennemgår et matematisk bevis, enten for resten af gruppen og undertegnede, eller for hele holdet og undertegnede.

Litteratur

Vi anvender følgende lærebøger i kurset.
  1. W. R. Wade: An Introduction to Analysis, Fourth Edition, 2010. Denne bog anvendes også i kurset Linearitet og differentiabilitet.
  2. W. F. Trench: Introduction to Real Analysis, Free Edition 1.06, 2011. Public domain: Link.

Plan

Opdateres løbende

Undervisningsform

Godt halvdelen af kursusgangene vil bestå af både forelæsning, opgaveregning og teoretiske øvelser. Fordelingen blandt disse aktiviteter vil variere fra gang til gang. Den resterende del bruges til mere strukturerede teoretiske øvelser, hvor forelæseren ikke er til stede. Programmet for hver kursusang er beskrevet i den tilhørende oversigt. Det anbefales at gennemse denne oversigt før hver kursusgang og følge anbefalingerne vedrørende forberedelse til kursusgangen.

Eksamensform

Der er mundtlig eksamen i kurset med karakterer efter 12-skalaen og med ekstern censor. Den mundtlige eksamen sigter mod at gennemføre matematiske beviser ved en tavle.

Opdateret af Morten Nielsen